Saturday, September 3, 2011

"LIFE LIKE DRAWING PAPER"

Apa ertinya kehidupan pada kita semua??,mungkin setiap orang mempunyai definisi yg berbeza untuk menterjemahkan apa itu KEHIDUPAN....
      
       Bagi aku,kehidupan tuh ibarat kertas lukisan warna putih yg belum diconteng apa-apa...Bukankah kita dilahirkan sbg seorang manusia yg bersih,dan kita sendiri yg mencorakkan kehidupan kita untuk jadi baik atau sebaliknya..macam tuh la kertas lukisan,kertas lukisan,pada awalnya warna putih,tanpa sebarang corak,tetapi bila diwarnakan,dilukis atau apa2 sahaja,maka kertas tuh pun bertukar wajah,sama ada cantik atau belemoih/comot/kotor (maksud yg sama saja 3 perkataan tuh)..
      
       Mungkin sekarang,kehidupan aku dah berbeza..kalau dahulu aku berdiri sebagai seorang pelajar aliran akaun kat sekolah biasa,tetapi sekarang aku berdiri sebagai seorang pelajar fakulti senibina perancangan dan ukur (FSPU) di sebuah universiti tempatan..kadang-kadang kehidupan nih buat aku tertekan,tapi aku cuba nak jadi kuat,aku nak lawan...kadang-kadang aku akan down...seriously,kebelakangan nih aku selalu down dengan diri aku sendiri,aku cepat putus asa..aku xtahu kenapa aku boleh jadi macam nih..bila jadi macam nih aku akan cari seseorang yg boleh motivated diri aku...
       Bila aku down,aku akan cari orang tuh,.dia la yg selalu bagi nasihat kat aku,motivated aku supaya aq jadi kuat...bila ada masalah aku sanggup pendamkan masalah tuh dari pengetahuan mak ayah aku,aku xnak diorang sedih..aku tau aku dah banyak melukakan perasaan mak ayah aku...aku nak jadi anak yg boleh menggembirakan mak ayah aku...kadang2 aku teringat kata-kata cikgu kumpulan Kesatria Negara aku
"kamu semua nih,harapan kedua ibu bapa kamu,jadi jgn hampakan mereka"...bila aku ingat kata2 tuh,memang aku jadi sebak...
        kadang aku rasa macam nak keluar dari UiTM,mana taknya tertekan sgt2,quiz test asyik nak failed ja,kawan2 semua pandai2,kadang2 aku rasa aku la paling BODOH dalam tuh,..memang aku jelez dgn diorang,bila test atau quiz diorang blh dapat elok dari aku,tapi knp aq xboleh??kadang2 aku terfikir
    "adakah aku tersilap pilih jalan untuk haluan hidup aku?"
aku cerita pada "burung" aku,dia la yg pujuk aku,motivated aku...dia cakap pada aku
  "kau ingat lagi x,apa yang kau kata pada aku,sebelum kau masuk UiTM?"
  "kau dah janji,yang kau xkan putus asa walau apa pun terjadi"
kadang2 aku rasa menyesal,aku pilih laluan tuh,tapi apa boleh buat,tuh yang aku pilih,jadi aku kena kuatkan semangat aku untuk harungi semua tuh...
          
             "TAK SUSAH KALAU NAK SUSAH,
           TAK SENANG KALAU NAK SENANG"

ASSALAMUALAIKUM....SELAMAT MEMBACA...:)

No comments:

Post a Comment