Thursday, April 28, 2011

hidup aku , memoir aku

baru aku sedar,rupa-rupanya dah hampir 18 tahun aku hidup di dunia nih,dan pelbagai gelagat dan ragam manusia aku kenal...
(1993-2011)
detik 19 JUN 1993 jam xdapat di pastikan bertempat di hosp.besar kangar / hosp.tuanku fauziah aku dilahirkan..kemudian aku diazankan oleh ayah aku sendiri...kemudian aku diberi dgn pelbagai nama oleh ahli keluargaku,akhirnya 1 nama telah dipersetujui ramai pihak..maka sebab itulah aku diberi nama 
TZSTMY.....aku dibesarkan dalam keluarga yang sederhana sahaja hidupnya..aku xpernah rasa bagaimana rasanya hidup mewah..bila org yg baru kenal aku,mentaliti diorang terhadap aku ialah aku anak org kaya,sebab nama aku bermula dengan TENGKU...aku hairanlah,kalau nama tengku,dia orang kaya ka??setahu aku tengku tuh hanya la keturunan atau kerabat diraja..tapi xbermaksud hidup aku macam raja...hidup aku macam insan normal yg lain,tinggal di rumah yg biasa, rumah pondok ja...aku belajar di sekolah biasa,sekolah di luar bandar..
sejak kecil aku diajar oleh ibu bapaku untuk berdikari..aku tak kisah dengan semua tuh,sebab dari situ aku tahu macam mana sukarnya ibu bapa aku cari duit demi sesuap nasi untuk anak-anaknya..

sekarang aku nak cerita mengenai alam persekolahan aku...
(1998-1999)
.masa umur aku 5 tahun,mak aku masukkan aku ke tadika montessori putra putri,aku belajar kat sana sampai la umur aku 6 tahun...masa ni  cara percakapan aku xselancar org lain..sebab aku ada masalah dalam pertuturan..jadi masa tadika aku ditempatkan di kelas yg plg bawah,sebab cakap xberapa nak lancar..kesian kat aku kan??

(2000-2005)
masa umur aku 7 tahun,aku mula masuk ke alam persekolahan.alam persekolahan aku bermula di Sekolah Tengku Budriah,Arau...masa darjah 1 - darjah 3 aku berada di kelas MELUR,kelas nombor 4 kat sekolah tuh..aku xpandai,jadi xlayak la nak duk kelas A,ditambah pula dengan masalah pertuturan aku..aku dilahirkan gagap..jadi masa sekolah rendah,memang aku malu nak berinteraksi dgn org..aku lebih suka menyendiri..bila naik tahun 4,aku ditukarkan ke kelas Anggerik atau Pintar,kelas nombor 2 kat STB..aku duk kat kelas tuh sampai la aku darjah 6 dan ambil UPSR..5 tahun aku belajar di alam sekolah rendah...macam2 ragam kawan-kawan aku kenal..biasalA masing2 dgn perangai budak2...

(2006-2010)
bermulanya alam sekolah menengah..orang kata alam sekolah menengah ni susah dan mencabar...bagi aku,kalau hidup tiada cabaran,bukan namanya hidup la...disebabkan keputusan UPSR tak cemerlang,aku
"dikehendaki" melapor diri di Sekolah Menengah Kebangsaan Arau....sebuah sekolah biasa di tepi lebuhraya changlon - kuala perlis.....aku ditempatkan di kelas 1 bijaksana..kelas nombor 2 lagi...bila nak duk kelas nombor1 xtau..haha..masa ni baru la aku mula keluar dari dunia aku..bergaul dgn kawan2,masuk pertandingan dan macam2 la...maasa ditingkatan 2,sebab aku nih terlebih cerdik,cikgu tukarkan aku ke kelas 2 cekal,kelas nombor 3..bersama2 7 org kawan aku,kami ni mangsa keadaan..huhu..memang tertekan yg amat sangat,tapi belajar kelas tuh memang enjoy...apakan daya masa ditingkatan 3 aku ditukarkan lagi ke 3 bijaksana...hidup aku disekolah,asyik berpindah randah sahaja..masa nih aku tetap mengalami masalah pertuturan,tapi aku cuba nak hilangkan gagap tuh..masa ni juga la aku diberi kepercayaan sbg pengawas sekolah selama 3 tahun,bermula masa aku berada di tingkatan 3...tingkatan 3,aku terpaksa "bercinta" dengan PMR(08)...masa di tingkatan 3,aku dapat pengiktirafan dari phk sek untuk Anugerah M/P Terbaik bagi Bahasa melayu..syukur alhamdulilah,dan aku juga tersenarai dalam rangking 25 pelajar terbaik tingkatan 3..mungkin itu semua rezeki aku....ALHAMDULILAH....

lepas PMR masuk tingkatan 4,kawan2 ramai pindah pergi teknik..tapi aku masih di sekolah yg sama..sebab keputusan PMR yg sangat cantik aku berada di kelas 4prinsip akaun 2..kelas nombor 2 kat sek...apala nasib aku nih,dari sekolah rendah sampai menengah,kelas nombor 2 ja pilih aku..sedih betul..nama pun kelas akaun kan,kena la jumpa "best friend" aku..add math dan akaun..haha..masa nih,gagap aku dah berkurangan,alhamdulilah,masa di tingkatan 4 dan 5 aku tersenarai dalam rangking 30 pelajar terbaik...aku juga terpilih dalam prog.keluarga angkat kepada ckg2 kat sek aku.aku dapat seorang ayah angkat dan mak angkat untuk subjek bahasa melayu dan ekonomi asas..2010 aku kena bercinta lagi dengan SPM...alhamdulilah,keputusan pun dah keluar,..aku dapat result yang teramat-amat cantik sekali...

(2011)
aku dah xpergi sekolah..aku menjadi penganggur terhormat..haha...tapi jeles tengok org p sek...haha...aku rindu nak pegang pensil dan menulis ....kasihan kan???huhu....sekarang aku menunggu tawaran untuk menyambung pengajian..doakan aku ok...


p/s:ini hanya la coretan aku..tiada kena-mengena dengan sesiapun..hanya diri aku sahaja....
   HIDUP AKU , MEMOIR AKU.....

No comments:

Post a Comment